China has confirmed that it has detained two Canadian men in what appears to be retaliation for the arrest of Huawei’s chief financial officer.

The US Senate has passed a resolution stating Crown Prince Mohammed bin Salman is responsible for the killing of journalist Jamal Khashoggi.

Theresa May’s hopes of getting EU leaders to help her push her Brexit deal through parliament have been dealt a severe blow as she prepares to return home and face her party.

The UK’s big four auditors will next week face an unprecedented move to limit their market share and allow smaller rivals to gatecrash their self-confessed oligopoly as regulators shake up a sector rattled by a string of corporate collapses.

Mike Ashley has been rebuffed by Debenhams after he offered a £40m loan to bail out the struggling department store amid speculation it had “zero chance of survival”.

 

Brexit uncertainty has pushed a key measure of the housing market to a six-year low, according to surveyors.

Shares in Superdry have plunged by more than a third after it issued its second profit warning in less than two months – blaming mild weather for a potential £22m hit to its bottom line.

BRANDS FINANCE TOP STORIES

Can Politico pull off its new partnership with a Chinese-owned paper?

On Tuesday, Politico announced a content-sharing partnership with the Hong Kong-based newspaper South China Morning Post (SCMP). “POLITICO readers will see on our pages today something new and important: the first stories reflecting the publication’s commitment to illuminating the U.S. relationship with China,” the publication’s editors wrote in a statement. In explaining their choice of partnership, the editors called the SCMP “the only independent English-language publication in the region.”

Someone forgot to do their fact-checking: The SCMP is not strictly independent.

The paper is owned by the Chinese Internet giant the Alibaba Group, which runs the country’s most popular e-commerce platform, as well as many other businesses. Alibaba is often compared to Amazon, since the two companies are roughly the same size and operate in some of the same spaces. And Amazon’s chief executive, Jeffrey P. Bezos, owns a newspaper as well — The Washington Post.

But there is a major difference between a Chinese company and an American investor owning a newspaper. Despite President Trump’s criticisms, Amazon and Bezos are permitted to anger and provoke Trump. Operating with the permission of China’s ruling Communist Party, Alibaba does not have that same luxury with Party Secretary Xi Jinping — China’s president — and other top Party bosses. Like every major Chinese company, Alibaba must work with the Party to succeed. While speaking English, Alibaba founder Jack Ma sounds like a tech entrepreneur. In his native Chinese, he sometimes sounds like a die-hard Party advocate.

Ma’s need to maintain a good relationship with the Party shows in the SCMP’s coverage since Alibaba announced its purchase in December 2015. In July 2016, the newspaper published a story, without a byline, claiming the then-detained Chinese activist Zhao Wei “regretted” her decisions and “repent[ed]” for what she did — at a time when her family couldn’t even reach her.

And perhaps unsurprisingly — but sad nonetheless — the SCMP has increased its positive coverage of Alibaba. In an interview, the paper’s CEO, Gary Liu, denied that Alibaba’s ownership negatively impacted the paper’s coverage of China, or influenced its coverage of Alibaba. “We believe our accountability is to inform the world what’s going on in China, whether it’s good or bad,” Liu said. (Alibaba didn’t respond to a request for comment.) For its part, Politico said in emailed statement from Editor in Chief John Harris: “We approached this partnership very purposefully … We will continue to write fearlessly and aggressively about the China-U.S. relationship in Politico style.”

That’s not to say that the SCMP is a paper without merit. The newspaper does cover sensitive subjects, such as the June 4, 1989, Tiananmen Square massacre, that mainland publications rarely even allude to. The paper still boasts excellent journalists. But the space for them to report on China’s most sensitive issues — Xi’s grip on power, democratizing China, the mistakes and foibles of the top leaders – is shrinking.

Alibaba executives regularly deny meddling with the editorial content of the paper. If one takes their denials at face value (a bad policy for anyone who’s trying to report on corporations anywhere), executives still speak about the PR gains. “Our business is so rooted in China, and touches so many aspects of the Chinese economy, that when people don’t really understand China and have the wrong perception of China, they also have a lot of misconceptions about Alibaba,” Alibaba’s executive vice chairman Joseph C. Tsai told the New York Times after the sale was announced.

More likely, Ma and top Alibaba execs bought the paper as part of Beijing’s strategy to increase positive coverage and decrease negative coverage of China and the Party. Alibaba needs the goodwill of the Party to succeed. Politico does not. Why tarnish the brand?

-Isaac Stone Fish

Leave a Comment